Hoe doe ik een zoekwoorden analyse?
Dit artikel laat jouw zien hoe jij een zoekwoordanalyse kan doen. Met deze analyse weet jij precies op welke zoekwoorden jouw website gevonden moet worden!
Een zoekwoorde analyse is een belangrijke voorbereiding op het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines.
Dit artikel laat stap voor stap zien met welke tools jij je goed voor kan bereiden.
Stap 1: Kies relevante zoektermen voor jouw website of webshop
Voordat je een analyse kan doen moet je jezelf afvragen wat zijn relevante zoekwoorden voor mijn website.
Als je een webshop waarop je kleding verkoopt zijn voorbeelden van relevante trefwoorden:
- Trui kopen
- Broeken kopen
- Kleding kopen
Stap 2: Ga naar de zoekwoordentool van Google
Ga naar www.google.nl/adwords en log in.
Ga naar het tapblad ''Hulpprogramma voor zoekwoorden''
Stap 3 Vul de zoektermen van stap 1
je krijgt nu onderaan een reeks combinaties gemaakt van het ingevulde zoekwoord.
Stap 4 Het exporten van de zoekresultaten
De gevonden zoekresutaten kun je door op de knop downloaden te klikken exporteren naar excel.
Dit proces (stap 2 tot en met stap 4) dient herhaald te worden totdat je van alle zoekwoord overzichten excel overzichten hebt.
Het beste kun je alle excel overzichten van de verschillende zoekwoorden samenvoegen zodat je een overzicht hebt.
Stap 5 Het aanbrengen van filters in je excel overzicht
Als het goed is heb je nu het volgende overzicht:
Selecteer net als in de afbeelding weegeven de bovendste rij.
Druk vervolgens op filter om filters aan te brengen en de zoekwoorden te kunnen analyseten.
Je kunt nu de zoekwoorden filteren op concurentie en aantal maandelijkse zoekopdrachten.
Stap 6 Het filteren en bepalen van de juiste zoekwoorden
Je hebt nu een exceloverzicht vol met relevante zoekwoorden.
Het is nu zaak om te gaan kijken welke zoekwoorden het meest intressant zijn om te gebruiken.
Om dit te bepalen zul je de zoekwoorden moeten vergelijken met aantal bezoekers en concurrentie.
Dit doe je door een balans te vinden tussen zoekwoorden met weinig concurentie en hoge zoekaantallen.
Heb jij jouw zoekwoorden gevonden is het tijd om ze te implementeren in jouw website!